Stelt u zich voor: een elektriciteitsstoring die nog voor u er last van heeft al wordt gesignaleerd én opgelost. Dat is het werk van de slimme meter. Voorkomen is beter dan genezen, ook als het om het energienetwerk gaat.

“Het is een feit, mede dankzij de slimme meter kunnen we inderdaad een aantal storingen aan zien komen én oplossen voordat de klant hier last van heeft”, stelt Leon Welle. “Dat is een mooie sprong voorwaarts”, vult zijn collega Rolf Boink aan. Beide zijn werkzaam als consultant bij Liander. “De slimme meter kan hele korte dipjes in het energienet detecteren. Dat zijn signalen van mogelijke problemen. Nog voordat de klant er last van heeft analyseert Liander deze verschijnselen en ondernemen we passende actie om het elektriciteitsnet te herstellen. Op die manier voorkomt de slimme meter storingen.”

Door inzicht geen tuinen uitgraven

“Een goed voorbeeld uit de praktijk is een storing die een tijdje terug plaatsvond in een woonwijk. Mede dankzij de slimme meters konden we het probleem pinpointen. Zo kwam aan het licht dat de verstoring niet zat in een verdeelpunt in iemands tuin, maar onder een openbare stoep. Dat scheelt een graafmachine in uw tuin. Winst voor de consument, waar we trots op zijn”, vertelt Leon enthousiast.

Ondergronds verbonden

Elk apparaat in uw huis, van wasmachine tot koffiezetapparaat, is aangesloten op het laagspanningsnet. Liander verzorgt de infrastructuur van dit ondergrondse energienetwerk. Ook laadpalen voor elektrische voertuigen zijn op dit laagspanningsnetwerk aangesloten. En levert u energie terug door bijvoorbeeld zonnepanelen, dan komt dit ook het laagspanningsnetwerk op.

Zo zijn we in de afgelopen jaren het energienetwerk steeds intensiever gaan gebruiken. Die energietransitie naar steeds duurzamere (groene) energie vraagt om een up-to-date laagspanningsnet. De slimme meter helpt daarbij, als belangrijke informatiebron voor Liander. Leon: “De slimme meter geeft ons met name inzicht in hoe het net ondergronds aan elkaar verbonden is, waardoor we beter zicht hebben op waar mogelijk problemen kunnen ontstaan.”

Storingen: van reactief naar proactief

“De slimme meters zijn de sensoren om te checken als er iets niet in de haak is. We gaan echt van inschatten naar meten, dankzij de slimme meter. Voor deze tijd hadden we de eindgebruiker nodig, die ons belde om een storing te melden. Met de slimme meter gaan we van reactief naar proactief. We merken sommige storingen niet alleen eerder op, zelf. Ze duren ook een stuk korter. Zo zijn we de eindgebruiker ‘voor’, op een goede manier.”

“Bijkomend voordeel voor de klant is er ook wanneer er wél sprake is van een storing. De compensatieregeling waar recht op is na storingen is dankzij de slimme meter makkelijker in één keer uit te keren omdat we beter inzicht hebben,” zo vult Rolf aan.

Privacy: zo zit het met de slimme meter

Elke slimme meter geeft inzicht aan netbeheerder Liander over de spanning die over het laagspanningsnet gaat. Hoe zit het dan met de privacy van die data? Rolf: “Om het antwoord op die vraag te kunnen geven, moet u weten dat de slimme meter verschillende dingen meet. Zoals elke energiemeter, wordt gemeten wat u aan energie verbruikt. Dat wordt doorgegeven aan uw energieleverancier. Liander krijgt die gegevens, die stroomdata, niet. Het is Liander simpelweg niet toegestaan om stroomdata uit de slimme meter te halen tenzij er een concreet vermoeden van fraude is. Om storingen op te kunnen sporen en op te lossen, wordt enkel gemeten op basis van gemiddelde spanning. Of het laagspanningsnetwerk voldoende spanning heeft. Het zegt ons iets over de eigenschap van het elektriciteitsnet, niets over de klant.”

Lees op de website van de Rijksoverheid meer over de privacy van de slimme meter.